Wybrane przedmioty na rekrutację wiosenną przez Centrum IB w Krakowie

Wybrane przedmioty na rekrutacje wiosenną przez Centrum IB w Krakowie:

Wybrane przedmioty na rekrutacje wiosenną przez Centrum IB w Krakowie

NAZWA KIERUNKU

OPŁATA

CZAS TRWANIA

1.

Bibliotekoznawstwo z informacją naukową​​

3200 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

2.

Doradztwo zawodowe

3500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

3.

Informatyka

3500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

4.

Organizacja i zarządzanie oświatą

2800 zł

12 miesięcy (marzec 2020-marzec 2021)

5.

Przygotowanie pedagogiczne

3500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

6.

Logopedia 

4500 zł

24 miesiące (marzec 2020-marzec 2022)

7.

Logopedia – studia dla pedagogów specjalnych

3500 zł

24 miesiące (marzec 2020-marzec 2022)

8.

Pedagogika resocjalizacyjna​​

4500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

9.

Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)

4000 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

10.

Pedagogika korekcyjna (Terapia pedagogiczna) – studia dla pedagogów specjalnych

3500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

11.

Arteterapia

4500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

12.

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

4500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

13.

Edukacja i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – studia dla pedagogów specjalnych

3500 zł

18 miesięcy (marzec 2020-wrzesień 2021)

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

1. Bibliotekoznawstwo z informacją naukową​​

Cel studiów:

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i kwalifikacje z zakresu bibliotekoznawstwa. Program studiów opracowano kładąc nacisk na nowoczesne technologie informacyjne, ale także na aspekty praktyczne związane z metodyką pracy bibliotekarza. Słuchacze uzyskają wiedzę dotyczącą właściwej organizacji i funkcjonowania bibliotek szkolnych, sprawnego wyszukiwania, selekcji i oceny jakości informacji oraz tworzenia informacji, a ponad to poznają metody pracy z czytelnikami i użytkownikami informacji.​​

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. 

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli uprawnienia do zajmowania stanowiska nauczyciela – bibliotekarza w szkołach i placówkach oświatowych.

Program:

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Historia bibliotek i książek
  • Czytelnictwo
  • Bibliotekarstwo
  • Zbiory biblioteczne, ich opracowanie i ochrona
  • Systemy biblioteczne
  • Metodyka pracy nauczyciela bibliotekarza
  • Technologia informacyjna
  • Edukacja medialna
  • Tworzenie serwisów internetowych
  • Praktyka (obowiązkowa dla osób niezatrudnionych w bibliotece)

Czas trwania studiów

  • 3 semestry
  • 270 godzin
  • 90 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
.

2. Doradztwo zawodowe

Cel studiów:

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i kwalifikacje dotyczące problematyki doradztwa zawodowego młodzieży jak również osób dorosłych. Absolwenci posiądą umiejętności wskazania ścieżki wyboru kolejnego etapu kształcenia, doboru szkoły i ewentualnego zawodu stosownie do predyspozycji osób wymagających porady i niezorientowanych na rynku pracy. 

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Uzyskane kwalifikacje:
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do zatrudnienie na stanowisku nauczyciela – doradcy zawodowego. Dokument pozwala również osobom niespełniającym powyższych kwalifikacji na ubieganie się o pracę związaną z udzielaniem poradnictwa zawodowego w instytucjach rynku pracy np. urzędzie pracy, ochotniczych hufcach pracy itp.

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Instytucjonalna obsługa rynku pracy
  • Poradnictwo zawodowe w Unii Europejskiej
  • Orientacja a doradztwo i poradnictwo zawodowe
  • Podstawy zawodoznastwa
  • Klasyfikacja zawodów i specjalności – metody opisu zawodów
  • Elementy psychologii pracy i doboru zawodowego
  • Komunikacja interpersonalna w poradnictwie zawodowym
  • Narzędzia wspomagające proces doradczy
  • Poradnictwo indywidualne i grupowe 
  • Bilans kompetencji i Indywidualny Plan Działania
  • Metoda Edukacyjna
  • Informacja i wysokie technologie w poradnictwie zawodowym
  • Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych 
  • Poradnictwo edukacyjne
  • Szkolny Ośrodek Kariery. Planowanie pracy doradcy zawodowego
  • Projektowanie programów praktyk. Zatwierdzenie praktyki razem z projektem
  • Praktyka zawodowa w instytucjach świadczących usługi z zakresu poradnictwa zawodowego

Czas trwania studiów

  • 3 semestry
  • 270 godzin
  • 90 godzin praktyk

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
.

3. Informatyka

Cel studiów:

Celem studiów jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności umożliwiające nauczanie przedmiotu Informatyka.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

UWAGA! Do podjęcia nauki na studiach podyplomowych nie jest wymagane zatrudnienie w placówce oświatowej.

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do nauczania Informatyki do poziomu szkół ponadpodstawowych włącznie.

Program:

Program obejmuje m.in. zagadnienia:

  • Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów-algorytmy,myślenie komputacyjne
  • Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych
  • Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi
  • Rozwijanie kompetencji społecznych w kontekście nowoczesnych technologii
  • Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa a technologie komputerowe
  • Dydaktyka Informatyki
  • Praktyka pedagogiczna w zakresie nauczania przedmiotu Informatyka

Czas trwania studiów

  • 3 semestry
  • 270 godzin
  • 90 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
.

4. Organizacja i zarządzanie oświatą

Cel:

Celem studiów jest przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do sprawnej i twórczej organizacji i zarządzania szkołą, placówką oświatową w nowej strukturze systemu edukacji, podnoszenia jakości pracy w placówkach oświatowych oraz planowania regionalnej polityki oświatowej.

Adresaci:

  • Dyrektorzy szkół oraz osoby zajmujące stanowiska kierownicze w przedszkolach i innych placówkach oświatowo wychowawczych (centra kształcenia praktycznego, centra kształcenia ustawicznego, ośrodki doskonalenia nauczycieli itp.

  • Kandydaci na stanowiska kierownicze w oświacie.

  • Nauczyciele zainteresowani doskonaleniem zawodowym, pragnący nabyć wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania w edukacji.

  • Osoby zajmujące się problematyką oświatową w jednostkach samorządu terytorialnego.

  • Pracownicy nadzoru pedagogicznego, pracownicy organów prowadzących szkoły, animatorzy działań i organizacji oświatowych

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci studiów nabywają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowisk dyrektorskich oraz innych stanowisk kierowniczych w placówkach oświatowych zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436).

Absolwenci studiów zdobywają m.in. umiejętności w zakresie: przyjmowania odpowiedzialności za całokształt pracy szkoły, rozumienia pracy administracyjnej i poprawnej interpretacji przepisów prawa, rozwiązywania rzeczywistych problemów występujących w placówce, ustalania priorytetów w zakresie planowania i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, diagnozowania realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego na wszystkich poziomach nauczania szkolnego, utrzymywania stałej więzi ze środowiskiem lokalnym, wykazania umiejętności zarządzania zespołem ludzkim, zarządzania finansami szkoły, doskonalenia pracy dydaktycznej placówki oraz ewaluacji jej pracy. 

Program:

  • Polityka oświatowa Państwa – prawo oświatowe
  • Prawo pracy
  • Prawo rodzinne
  • Przepisy BHP
  • Podstawy organizacji, zarządzania i marketingu w oświacie
  • Placówka oświatowa w środowisku lokalnym
  • Finanse w oświacie ( Zarządzanie finansami w oświacie)
  • Zamówienia   publiczne
  • Kontrola zarządcza
  • Planowanie i projektowanie koncepcji szkoły i placówki oświatowej 
  • Nadzór pedagogiczny
  • Zarządzanie jakością, badanie efektów pracy szkoły i placówki oświatowej
  • Ewaluacja placówki oświatowej
  • Nowoczesne technologie informatyczne
  • Administrowanie placówki oświatowej w praktyce
  • Projekty UE
  • Komunikacja interpersonalna
  • Psychologia kierowania
  • Negocjacje i mediacje
  • Zarządzanie konfliktem oraz problemem

Czas trwania studiów: 

  • 2 semestry
  • 225 godzin (część zajęć na platformie e-learningowej).

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
.

5. Przygotowanie pedagogiczne

Cel studiów:

Współczesna edukacja potrzebuje nowoczesnych nauczycieli, którzy w cyfrowej rzeczywistości będą potrafili zapewnić swoim uczniom możliwie najlepsze warunki do rozwoju ich osobistego potencjału. Dzięki posiadanej najnowszej wiedzy z zakresu nowoczesnej dydaktyki, stworzą uczniom możliwość do wykształcenia kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesności i w przyszłości. W trakcie studiów słuchacze nie tylko poznają zasady organizacji procesu kształcenia w zgodzie z najnowszą wiedzą w zakresu nauk o edukacji, ale również nabywają praktycznych umiejętności projektowania sytuacji edukacyjnych z zastosowaniem najnowszych narzędzi informatycznych.

Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do pracy w placówkach oświatowych oraz wyposażenie ich w wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły. Program studiów obejmuje swym zakresem m.in. zagadnienia z dziedziny psychologii i pedagogiki ułatwiające rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się.

Mottem Wyższej Szkoły Humanitas jest hasło: Uczymy nowocześnie. Uczymy jak nowocześnie uczyć. Jest ono wyznacznikiem, najważniejszą ideą, która towarzyszy wszystkim działaniom skierowanym do środowiska oświatowego.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Uzyskane kwalifikacje:
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w 
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do pracy na stanowisku nauczyciela i wychowawcy we wszystkich rodzajach placówek oświatowych.

Program:

Program obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Pedagogiki ogólnej i społecznej oraz podstaw pedagogiki specjalnej
  • Psychologii społecznej i rozwojowej
  • Dydaktyki przedmiotowej
  • Teorii wychowania
  • Metodyki edukacji zintegrowanej
  • Systemu edukacji w Polsce i wybranych systemów na świecie
  • Trendów europejskich w pedagogice
  • Metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Planowania i organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w szkole
  • Wykorzystania technologii informacyjnej w placówkach oświatowych
  • Prawa oświatowego w powiązaniu ze statusem zawodowym nauczyciela
  • Zasad bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy

Czas trwania studiów

  • 3 semestry
  • 390 godzin
  • 150 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

6. Logopedia

Kierunek uzyskał rekomendację Polskiego Związku Logopedów

Cel studiów:

Celem studiów jest zdobycie umiejętności diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające uprawnienia do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych (np. szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowo-wychowawczych i in.).

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Wymaganym dokumentem od kandydata jest Zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.


Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci studiów będą posiadali pełne kwalifikacje zawodowe potwierdzone świadectwem ukończenia studiów logopedycznych, z uwzględnieniem uchwały Kolegium Logopedycznego z dnia 16 lutego 1998 roku w sprawie minimum programowego studiów logopedycznych. Są to standardy umożliwiające zdobycie absolwentom Certyfikatu Zawodowego Logopedy, który jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wysokich kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Absolwenci zdobędą wiedzę umożliwiającą podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń mowy. Będą również przygotowani do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej zarówno indywidualnej jak i grupowej u osób w równym wieku z różnymi zaburzeniami mowy. Ponadto każdy absolwent będzie posiadał umiejętność współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się diagnozą i terapią deficytów rozwojowych. 

Program obejmuje m.in.:

  • Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu
  • Diagnoza i terapia dzieci z dysleksją, dysgrafią i dysortografią
  • Diagnoza i terapia osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Diagnoza i terapia osób z afazją i alalią
  • Diagnoza i terapia osób z autyzmem
  • Diagnoza i terapia osób z dysfagią
  • Diagnoza i terapia osób z dyslalią
  • Diagnoza i terapia osób z dyzartrią
  • Diagnoza i terapia osób z zaburzeniami płynności mówienia
  • Diagnoza i terapia osób z zaburzeniami słuchu
  • Elementy foniatrii
  • Elementy neurologii i psychiatrii
  • Elementy ortodoncji
  • Emisja i higiena głosu
  • Fonetyka i fonologia języka polskiego
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca 
  • Kultura języka polskiego z elementami wiedzy o systemie językowym
  • Logorytmika 
  • Metodyka postępowania logopedycznengo
  • Neuropsychologia
  • Psychologia rozwojowa dziecka
  • Psychoterapia
  • Rehabilitacja głosu i mowy u osób po laryngektomii
  • Rehabilitacja głosu i mowy u osób z rozszczepem podniebienia
  • Rozwój sprawności językowych dziecka
  • Techniki relaksacyjne
  • Trening kompetencji terapeutycznych
  • Tyflopedagogika
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Wprowadzenie do logopedii
  • Wykorzystanie technik informacyjnych w pracy logopedy
  • Praktyki logopedyczne

Czas trwania studiów: 

  • 4 semestry
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyk oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

7. Logopedia – studia dla pedagogów specjalnych

Kierunek uzyskał rekomendację Polskiego Związku Logopedów

Cel studiów:

Celem studiów jest zdobycie umiejętności diagnozy i terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami mowy. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające uprawnienia do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych (np. szkołach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowo-wychowawczych i in.).

Adresaci:

Adresatami tych studiów mogą być osoby, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej. Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych:I stopnia*, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Studia dedykowane są dla osób, które posiadają już przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.


Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie
 przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Wymaganym dokumentem od kandydata jest Zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci studiów będą posiadali pełne kwalifikacje zawodowe potwierdzone świadectwem ukończenia studiów logopedycznych, z uwzględnieniem uchwały Kolegium Logopedycznego z dnia 16 lutego 1998 roku w sprawie minimum programowego studiów logopedycznych. Są to standardy umożliwiające zdobycie absolwentom Certyfikatu Zawodowego Logopedy, który jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wysokich kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Absolwenci zdobędą wiedzę umożliwiającą podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń mowy. Będą również przygotowani do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej zarówno indywidualnej jak i grupowej u osób w równym wieku z różnymi zaburzeniami mowy. Ponadto każdy absolwent będzie posiadał umiejętność współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się diagnozą i terapią deficytów rozwojowych. 

Program obejmuje m.in.:

 

  • Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu
  • Diagnoza i terapia dzieci z dysleksją, dysgrafią i dysortografią
  • Diagnoza i terapia osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Diagnoza i terapia osób z afazją i alalią
  • Diagnoza i terapia osób z autyzmem
  • Diagnoza i terapia osób z dysfagią
  • Diagnoza i terapia osób z dyslalią
  • Diagnoza i terapia osób z dyzartrią
  • Diagnoza i terapia osób z zaburzeniami płynności mówienia
  • Diagnoza i terapia osób z zaburzeniami słuchu
  • Elementy foniatrii
  • Elementy neurologii i psychiatrii
  • Elementy ortodoncji
  • Emisja i higiena głosu
  • Fonetyka i fonologia języka polskiego
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca 
  • Kultura języka polskiego z elementami wiedzy o systemie językowym
  • Logorytmika 
  • Metodyka postępowania logopedycznengo
  • Neuropsychologia
  • Psychologia rozwojowa dziecka
  • Psychoterapia
  • Rehabilitacja głosu i mowy u osób po laryngektomii
  • Rehabilitacja głosu i mowy u osób z rozszczepem podniebienia
  • Rozwój sprawności językowych dziecka
  • Techniki relaksacyjne
  • Trening kompetencji terapeutycznych
  • Tyflopedagogika
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Wprowadzenie do logopedii
  • Wykorzystanie technik informacyjnych w pracy logopedy
  • Praktyki logopedyczne

Czas trwania studiów: 

  • 4 semestry
  • 120 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyk oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

8. Pedagogika resocjalizacyjna​​

Cel studiów:

Celem studiów jest przygotowanie uczestników do realizowania zadań opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia profilaktyki zagrożenia i niedostosowania społecznego. Absolwenci będą też mogli wykonywać zawód kuratora sądowego czy asystenta rodziny.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Uzyskane kwalifikacje:

Studia nadają kwalifikacje. Program studiów realizowany jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Absolwenci tego kierunku mogą ubiegać się o zatrudnienie na stanowisku:

  • nauczyciela w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii

  • wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii

  • nauczyciela w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich

  • wychowawcy w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich

oraz uzyskają możliwość ubiegania się o zatrudnienie w instytucjach poza oświatą gdzie tego typu kwalifikacje są wymagane np. ośrodku pomocy społecznej.

Program:

Program obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • Podstawy pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Psychopedagogika rodziny
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Postawy społeczne wobec osób z niedostosowaniem
  • Podstawy prawne i etyczne w zakresie pracy resocjalizacyjnej i socjoterapii
  • Dydaktyka specjalna
  • Diagnoza i terapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Indywidualne programy w socjoterapii
  • Metodyka pracy socjoterapeutycznej
  • Metodyka pracy resocjalizacyjnej
  • Resocjalizacja i socjoterapia w instytucjach o charakterze zamkniętym i w środowisku otwartym
  • Technologie informacyjne w resocjalizacji i socjoterapii
  • Praktyki w placówkach oświatowych

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry,
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie  pozytywnych ocen z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

9. Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna)

Cel studiów:

Celem studiów jest uzyskanie przez słuchaczy kwalifikacji do zajmowania stanowiska terapeuty pedagogicznego zgodnie z  § 22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Program studiów jest zgodny rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych (w tym integracyjnych). Słuchacze nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu zajęć rewalidacyjnych.

Program:

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Wybrane zagadnienia i współczesne kierunki pedagogiki
  • Podstawy teoretyczne i nowoczesne metody terapii pedagogicznej
  • Pomoc psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwo w świetle przepisów prawa
  • Sytuacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Trening integracyjny
  • Profilaktyka z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i poradnictwa
  • Diagnostyka neuropediatryczna
  • Emisja głosu
  • Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka
  • Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Metodyka pracy w klasach integracyjnych
  • Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas I-III i IV-VI
  • Trening percepcji słuchowej, mowy, prawidłowej pisowni
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
  • Metodyka pracy z uczniem z Autyzmem
  • Metodyka pracy z uczniem zdolnym i z uczniem z trudnościami w nauce
  • Warsztat umiejętności interpersonalnych
  • Warsztaty wychowawcze – praca z uczniem z trudnościami wychowawczymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
  • Adaptacja i rozwój społeczno – zawodowy
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikowania się
  • Elementy terapii logopedycznej z logorytmiką
  • Muzykoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Techniki terapii ruchem i tańcem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Socjoterapeutyczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Animaloterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Praktyka pedagogiczna

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

10. Pedagogika korekcyjna (Terapia pedagogiczna) – studia dla pedagogów specjalnych

Cel studiów:

Celem studiów jest uzyskanie przez słuchaczy kwalifikacji do zajmowania stanowiska terapeuty pedagogicznego zgodnie z  § 22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Program studiów jest zgodny rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia*, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych (w tym integracyjnych). Słuchacze nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu zajęć rewalidacyjnych.

Program:

Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:

  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Wybrane zagadnienia i współczesne kierunki pedagogiki
  • Podstawy teoretyczne i nowoczesne metody terapii pedagogicznej
  • Pomoc psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwo w świetle przepisów prawa
  • Sytuacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Trening integracyjny
  • Profilaktyka z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i poradnictwa
  • Diagnostyka neuropediatryczna
  • Emisja głosu
  • Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka
  • Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Metodyka pracy w klasach integracyjnych
  • Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas I-III i IV-VI
  • Trening percepcji słuchowej, mowy, prawidłowej pisowni
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
  • Metodyka pracy z uczniem z Autyzmem
  • Metodyka pracy z uczniem zdolnym i z uczniem z trudnościami w nauce
  • Warsztat umiejętności interpersonalnych
  • Warsztaty wychowawcze – praca z uczniem z trudnościami wychowawczymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
  • Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
  • Adaptacja i rozwój społeczno – zawodowy
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikowania się
  • Elementy terapii logopedycznej z logorytmiką
  • Muzykoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Techniki terapii ruchem i tańcem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Socjoterapeutyczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Animaloterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Praktyka pedagogiczna

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry
  • 390 godzin
  • 120 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.


Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

11. Arteterapia

Kierunek uzyskał rekomendację Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”

Arteterapia, czyli terapia przez sztukę to zjawisko od dawna znane. W niektórych krajach np. w Stanach Zjednoczonych arteterapeuta to osobny zawód do którego wykonywania wymagane jest profesjonalne przygotowanie. Odpowiednie kwalifikacje w pracy z ludźmi są niezmiernie ważne, zwłaszcza że są to nierzadko ludzie w kryzysie. Warsztat arteterapeuty polegający na łączenia różnych form sztuki w celu leczniczego oddziaływania wymaga odpowiedzialnego posługiwania się „narzędziami”,w przeciwnym razie może zaszkodzić tym którym powinno się pomóc.

 Cele:

  • Nabywanie i rozwijanie umiejętności i kompetencje z zakresu interdyscyplinarnej formy prowadzenia terapii, jaką jest arteterapia.
  • Zdobycie wiedzy w zakresie pedagogiki, psychologii, psychoterapii, wybranych subdyscyplin medycyny (np. psychiatrii, pediatrii, geriatrii), subdyscyplin pielęgniarstwa, pedagogiki i psychologii twórczości oraz nauk o sztuce.
  • Doświadczanie procesu twórczego i aktywności w pracy z różnymi mediami, grupami i tematami
  • Rozwijanie umiejętności zastosowania technik arteterapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.
  • Kształtowanie przydatności metod i technik arteterapeutycznych w pracy z ludźmi niepełnosprawnymi.
  • Wzmocnienie i rozwijanie własnego potencjału twórczego.
  • Wspieranie rozwoju osobistego poprzez działania twórcze w kontakcie ze sztuką.

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych uprawnia do ubiegania się o certyfikat arteterapeuty w jednym ze stowarzyszeń, do ubiegania się o praktyki, staże w placówkach klinicznych realizujących program arteterapii.​
Po otrzymaniu świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Arteterapia słuchacz będzie przygotowany do prowadzenia diagnozy funkcjonowania podopiecznych oraz planowania i prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje zarówno psychofizyczne jak i społeczne. Studia przygotowują do prowadzenia zajęć z arteterapii w placówkach prowadzonych przez: służbę zdrowia, resort edukacji, samorządy, organizacje pozarządowe.

 Adresaci:

Absolwenci studiów licencjackich lub magisterskich z zakresu pedagogiki, psychologii, muzyki, sztuk plastycznych, kulturoznawstwa, bibliotekoznawstwa, filologii oraz wszystkich innych kierunków mające zainteresowania artystyczne.

Program:

  • Wstęp do arteterapii
  • Biblioterapia
  • Filmoterapia
  • Choreoterapia
  • Muzykoterapia
  • Teatroterapia
  • Terapia przez sztuki wizualne
  • Fototerapia
  • Drama
  • Pedagogika zabawy
  • Praca z ciałem
  • Warsztat kreatywności
  • Trening umiejętności interpersonalnych
  • Wybrane  zagadnienia z anatomii i fizjologii
  • Podstawowe zagadnienia psychopedagogiki twórczości
  • Podstawy psychologii rozwojowej i osobowości
  • Elementy psychopatologii
  • Elementy psychoterapii
  • Podstawowe zagadnienia psychologii społecznej
  • Metodyka pracy w arteterapii
  • Diagnoza w arteterapii
  • Etyka w pracy terapeutycznej
  • Metodologia badań w arteterapii
  • Wybrane zagadnienia z kulturoznawstwa
  • Elementy historii sztuki
  • Projekt arteterapeutyczny

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry
  • 360 godzin

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

12. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Cel studiów:

Celem studiów jest przygotowanie uczestników studiów podyplomowych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Uczestnicy studiów nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu:

  • pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,

  • diagnozy i terapii,

  • wczesnej interwencji,

  • pracy z rodziną osób niepełnosprawnych,

  • organizowania systemów i strategii wsparcia.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. 

Uzyskane kwalifikacje:

Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające kwalifikacje w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Program:

  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii.
  • Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
  • Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym
  • Podstawowe regulacje prawne dotyczące osób z niepełnosprawnością
  • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej
  • Podstawy psychologiczne rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Rewalidacja indywidualna
  • Dydaktyka specjalna
  • Oligofrenopedagogika – edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym
  • Metody i formy pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka wychowania w internacie
  • Praktyka

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

13. Edukacja i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – studia dla pedagogów specjalnych

Cel studiów:

Kształcenie na tym kierunku prowadzonej jest w zakresie pedagogiki specjalnej przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela dla osób, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.

Celem studiów jest przygotowanie uczestników studiów podyplomowych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Uczestnicy studiów nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu:

  • pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie,

  • diagnozy i terapii,

  • wczesnej interwencji,

  • pracy z rodziną osób niepełnosprawnych,

  • organizowania systemów i strategii wsparcia.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia*, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.  

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. 

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające kwalifikacje w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Program obejmuje m.in:

  • Zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej
  • Podstawy psychologiczne rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Rewalidacja indywidualna
  • Dydaktyka specjalna
  • Oligofrenopedagogika – edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym
  • Metody i formy pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka wychowania w internacie
  • Praktyka

Czas trwania studiów: 

  • 3 semestry
  • 390 godzin
  • 120 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu
 weekendowych zjazdów w piątki (16:00-20:00) oraz soboty i niedziele (9:00-16:30)
Zajęcia odbywają się dwa lub trzy razy w miesiącu.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie  pozytywnych ocen z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.