Treści kształcenia: |
1. Komunikacja interpersonalna w teorii:
- modele komunikacji,
- style komunikowania się,
- kierunki przepływu informacji,
- komunikacja jawna i ukryta,
- bariery komunikowania wg. Gordona tzw. „brudna dwunastka”,
- efektywność komunikacji interpersonalnej.
2. Autodiagnoza własnego stylu komunikowania i dopasowanie się do rozmówcy:
- określenie własnego stylu w komunikacji,
- analiza indywidualnego sposobu interakcji z innymi,
- zachowania i reakcje a styl osobowościowy.
3. Komunikacja werbalna:
- odróżnianie faktów od interpretacji w rozmowie – skąd się biorą zniekształcenia w rozmowie?; sposoby eliminacji zniekształceń,
- przekonywanie, argumentacja, perswazja – wykorzystanie języka wpływu i perswazji,
- podstawowe techniki perswazji.
4. Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji:
- parafraza,
- dopytywanie,
- wyjaśnianie i doprecyzowanie,
- podsumowanie,
- klaryfikacja,
- aktywne słuchanie.
5. Pytania jako narzędzie kontroli nad procesem komunikacyjnym:
- rodzaje pytań możliwych do zastosowania,
- sztuka prowadzenia rozmówcy za pomocą pytań otwartych i zamkniętych,
- pytania jako metoda zbierania informacji i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami,
- korzyści z zadawania pytań.
6. Asertywność w rozmowie:
- czym jest asertywność?,
- podstawowe techniki asertywności,
- umiejętność zachowań asertywnychw praktyce (mówienie „nie”, sygnalizowanie oczekiwań, próśb, złości, komunikowanie pochwał, konstruktywna krytyka),
- radzenie sobie z negatywnymi opiniami, krytyką,
- asertywność w kontaktach z przełożonym, współpracownikiem, podwładnym.
7. Konflikty:
- przyczyny konfliktów w zespole
- modele i etapy stylów reakcji na konflikt – efektywne zarządzanie konfliktami,
- konstruktywne radzenie sobie z konfliktem – czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym? Jak wykorzystywać pozytywne i negatywne efekty konfliktów w zespole?
8. Komunikacja niewerbalna:
- funkcje komunikacji niewerbalnej,
- elementy komunikacji niewerbalnej istotne dla autoprezentacji i budowania relacji interpersonalnych (mowa ciała, ton głosu, kontakt wzrokowy, uścisk dłoni),
- przestrzeń w osobistej komunikacji – proksemika,
- emocje w komunikacji niewerbalnej – jak z nich korzystać?,
- jak świadomie używać komunikacji niewerbalnej, aby wzmocnić przesłanie?,
- spójność komunikatu werbalnego i niewerbalnego.
|